Een ‘min’ betekent een financieel nadeel voor de gemeente en een ‘plus’ een financieel voordeel. Een ‘I’ staat voor Incidenteel (eenmalig) en de ‘S’ voor Structureel (doorlopend). De financiële analyses zijn op hoofdlijnen en geven de belangrijkste financiële afwijkingen aan. Dat betekent dat de financiële verklaring niet in alle gevallen uitputtend zal zijn. Bedragen onder de € 0,3 miljoen laten wij doorgaans buiten beschouwing in de financiële analyses en de begrotingsrechtmatigheid.
Tabel: PA.1.1 Toelichting op de belangrijkste begrotingsmutaties
BELANGRIJKSTE AFWIJKINGEN TUSSEN REKENING EN BEGROTING | LASTEN | BATEN | I/S | |
---|---|---|---|---|
1.1 Energietransitie |
BELANGRIJKSTE AFWIJKINGEN TUSSEN REKENING EN BEGROTING | LASTEN | BATEN | I/S | |
---|---|---|---|---|
1.2 Grondexploitaties en Ruimtelijke Ordening |
BELANGRIJKSTE AFWIJKINGEN TUSSEN REKENING EN BEGROTING | LASTEN | BATEN | I/S | |
---|---|---|---|---|
1.3 Wonen |
BELANGRIJKSTE AFWIJKINGEN TUSSEN REKENING EN BEGROTING | LASTEN | BATEN | I/S | |
---|---|---|---|---|
1.4 Mobiliteit |
BELANGRIJKSTE AFWIJKINGEN TUSSEN REKENING EN BEGROTING | LASTEN | BATEN | I/S | |
---|---|---|---|---|
9. Mutatie reserves |
Toelichting Programma VERDER Amersfoort
Onderdeel van deelprogramma 1.4 Mobiliteit
Tabel: PA.1.1.2 VERDER Amersfoort, bevoegd gezag, in uitvoering
Proj. | Omschrijving | Budget | Lasten < 2024 | Lasten 2024 | Totaal lasten | Afspraken (bestuurs) overeen- komst | Saldo | Soort | Stand van Zaken |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
9 | Fietsroute Afrt-Centr - Nrd | 1.167 | 1.167 | 0 | 1.167 | 0 | 0 | No Regret | Afgerond |
10 | Fietsnetwerk Leusden-Amersfoort- Soest | 2.018 | 671 | 0 | 671 | 0 | 1.347 | No Regret | Het werk is aanbesteed. De realisatie start in 2025. |
11 | Fietsroute Leusden-Amersfoort Noord-Baarn | 12 | 12 | 0 | 12 | 0 | 0 | No Regret | Afgerond |
12 | Fietsroute Hoevelaken-Amersfoort Noord-Soest | 232 | 232 | 0 | 232 | 0 | 0 | No Regret | Ingeruild (uitvoeringsprogramma fietsplan) |
16 | Fietsverbinding Dorresteinse- weg A'rt - Leusden | 130 | 130 | 0 | 130 | 0 | 0 | Basis | Afgerond |
26 | Stedelijke Distributie | 17 | 17 | 0 | 17 | 0 | 0 | No Regret | Afgerond |
40 | Capaciteits- verbetering Westelijke Ontsluiting Amersfoort | 60.000 | 28.091 | 790 | 28.882 | 0 | 31.118 | Aanvullend | Afgerond. |
88 | Uitbr. fietsparkeer -voorzieningen bij Stations A'frt / A'frt Schothorst en A'frt Vathorst | 3.700 | 150 | 0 | 150 | 0 | 3.550 | Basis | Deels afgerond (Schothorst), deels ingeruild (Vathorst), deels in voorbereiding (Station A'foort) |
112 | Fietsverbinding Amersfoort - Nijkerk | 4.084 | 3.884 | 0 | 3.884 | 0 | 200 | Basis | Uitgevoerd. Financieel in afronding. |
114 | Aanleg en uitbr. fietsenstalling A'frt Centrum | 311 | 311 | 0 | 311 | 0 | 0 | Basis | Afgerond |
115 | Aansluiten Heideweg op Ringweg oost | 466 | 466 | 0 | 466 | 0 | 0 | Aanvullend | Afgerond |
116 | Ontw. Station Amersfoort tot regionale OV-knoop | 2.093 | 1.912 | 0 | 1.912 | 0 | 181 | Aanvullend | P&R afgerond, bussluis Laak 3 in voorbereiding |
123a | Aanleg (H)OV A'frt Station - Centrum - A'frt Vathorst | 1.652 | 1.652 | 0 | 1.652 | 0 | 0 | Aanvullend | Afgerond |
131c | Ongelijkvloerse verbinding N199 | 160 | 160 | 0 | 160 | 0 | 0 | Aanvullend | Afgerond |
159 | Stimuleren gebruik deelauto's | 108 | 108 | 0 | 108 | 0 | 0 | Aanvullend | Afgerond |
184 | Ontsluiting Vathorst-West op A1 | 7.500 | 986 | 452 | 1.438 | 0 | 6.062 | Aanvullend | In voorbereiding |
191 | Fietsverbinding Hoevelaken / Amersfoort Centrum via Hogeweg | 870 | 870 | 0 | 870 | 0 | 0 | Aanvullend | Afgerond |
192 | Fietsroute tussen Amersfoort-Vathorst en Bunschoten | 550 | 550 | 0 | 550 | 0 | 0 | Aanvullend | Afgerond |
199 | Kortsluiting Energie - Outputweg | 20.300 | 6.265 | 0 | 6.265 | 14.000 | 35 | Aanvullend | Afgerond. Opm. project is ondergebracht bij Knooppunt Hoevelaken. Dit is geregeld via BOK2. Knooppunt Hoevelaken is vertraagd a.g.v. PAS. Uitvoeringsjaar nog niet bekend. |
v11 | Doorstroming Bergen-boulevard Vathorst | 4.264 | 4.333 | 0 | 4.333 | 0 | -69 | Aanvullend | Afgerond |
V12 | Aansluiten Danzigtunnel Vathorst | 3.105 | 2.428 | 0 | 2.428 | 0 | 677 | Aanvullend | Geen werkzaamheden i.v.m. stagnatie Knooppunt Hoevelaken. |
V13 | Vrouwenpolder | 298 | 298 | 0 | 298 | 0 | 0 | Aanvullend | Afgerond |
V14 | Pilot fietsverkeers- licht rotonde 6 | 242 | 205 | 0 | 205 | 0 | 37 | Aanvullend | Afgerond |
V15 | Kruispunt Heideweg-Caraiben | 58 | 58 | 0 | 58 | 0 | 0 | Aanvullend | Afgerond |
V18 | reistijdwinst fietsers verkeerslichten | 550 | 134 | 3 | 137 | 0 | 413 | Aanvullend | In voorbereiding |
V19 | Nieuwe schakels in het fietsennetwerk | 350 | 243 | 0 | 243 | 0 | 107 | Aanvullend | In voorbereiding |
V20 | Verkeers-veiligheid verbeteren | 1.050 | 216 | 54 | 270 | 0 | 780 | Aanvullend | Deels uitgevoerd. Verbeteringen aan Borneoplein, Abraham Blankaartsingel en Mendelsohnstraat in voorbereiding. |
V21 | Verbeteren doorstroming ov Julianaplein | 1.000 | 19 | 0 | 19 | 0 | 981 | Aanvullend | In voorbereiding |
Totaal | 116.285 | 55.567 | 1.299 | 56.867 | 14.000 | 45.418 |
VERDER 10: Fietsroute Leusden – Amersfoort – Soest
Het definitief ontwerp en bestek is afgerond. Het werk is aanbesteed. De realisatie start in 2025.
VERDER 40: Capaciteitsverbetering Westelijke Ontsluiting
Afgerond.
VERDER 88: Fietsparkeervoorzieningen station Amersfoort C
Met ProRail is de Projectovereenkomst getekend. ProRail start de aanbesteding en verwacht in 2025 een aannemer te selecteren voor de uitvoering.
VERDER112: Fietsverbinding Amersfoort – Nijkerk
Afgerond
VERDER184: Ontsluiting Vathorst West op A1
Opstellen voorlopig ontwerp.
V11: Doorstroming Bergenboulevard Vathorst
Afgerond
V12: Aansluiten Danzigtunnel Vathorst
Geen werkzaamheden i.v.m. stagnatie Knooppunt Hoevelaken
Tabel: PA.1.1.3 Amersfoort uitvoerder, VERDER partner
Proj. | Omschrijving | Budget | Lasten < 2024 | Lasten 2024 | Totaal lasten | Afspraken (bestuurs) overeen- komst | Saldo | Soort | Stand van Zaken |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
28 | DVM | 658 | 658 | 0 | 658 | 0 | 0 | No Regret | Afgerond |
97 | Buslijn Leusden - Amersfoort Noord | 58 | 58 | 0 | 58 | 0 | 0 | Aanvullend | Afgerond |
102 | Mobiliteits- management | 269 | 240 | 0 | 240 | 0 | 29 | Basis | In uitvoering |
Totaal | 985 | 957 | 0 | 957 | 0 | 28 |
Toelichting Project Beter Benutten
Onderdeel van deelprogramma 1.4 Mobiliteit
Tabel: PA.1.1.4 Projecten Beter Benutten
Project | Omschrijving | Bijdrage excl. BTW | Goedgekeurde verschuiving | Bijdrage excl. BTW na verschuiving | Uitgaven t/m 2024 |
---|---|---|---|---|---|
MNBB45 | Fietsparkeren stations | 2.773 | 250 | 3.023 | 2.532 |
MNBB46 | Westelijke Ontsluiting | 4.202 | 0 | 4.202 | 0 |
MNBB49 | Groene Golf | 1.297 | -226 | 1.071 | 1.063 |
MNBB48 | Doorstroming Hogeweg | 904 | -200 | 704 | 704 |
MNBB74 | Busstation Schothorst | 745 | 176 | 921 | 905 |
Totaal | 9.921 | 0 | 9.921 | 5.204 |