Welke grote projecten hebben we uitgevoerd?
Onderstaand is de voortgang van de projecten opgenomen binnen dit programma .
De informatie van deze projecten kent een peildatum per 31 december 2024. De realisatie van de projecten is inclusief aangegane verplichtingen.
Eerst vindt u een legenda met diverse kleurcodes die worden gehanteerd bij het bepalen van het risico niveau.
Voor de voortgang maken wij gebruik van de volgende pictogrammen:
Conform projectplan | |
Geringe afwijking projectplan | |
Afwijking projectplan |
Ook voor de risico's maken wij gebruik van pictogrammen. Voor de risico's zijn dit de volgende pictogrammen:
Beheersmaatregel opgenomen | |
Laag risico | |
Gemiddeld risico | |
Hoog risico |
Noordewierweg | ||||||||||||
Scope | ||||||||||||
Uitvoeringsprogramma | Projectsite | |||||||||||
Langs Eem en Spoor | ||||||||||||
Voortgang | ||||||||||||
Tijd | Geld | Kwaliteit | Scope | Organisatie | Projectfase | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
![]() | 5. Realisatie (uitvoeren) | |||||||||||
Geen bijzonderheden. | ||||||||||||
Totaal budget | 7.600 | 4.400 | 3.200 | |||||||||
Realisatie | 1.939 | 0 | 1.939 | |||||||||
Eventuele toelichting op subsidies | Onderdeel van BO-MIRT en overige bijdragen van derden. | |||||||||||
Een stijgende inflatie (10%) als het gevolg van verantwoord inkopen. | Dit risico kan worden opgevangen in het beschikbare projectbudget van 9,3 mln. | |||||||||||
Leveringszekerheid bakstenen i.r.t. risico op stijgende gasprijzen. | Bakstenen vooruitlopend zelf inkopen. | |||||||||||
Er is nog steeds geen duidelijkheid of de verbouwing van de kerk door gaat. | Deel van het plan rondom de kerk wordt (nog) niet uitgevoerd | ![]() | ||||||||||
Verantwoord inkopen brengt een hogere prijs voor producten met zich mee (stijging energieprijzen e.d.). Besluitvorming:https://amersfoort.notubiz.nl/document/12089054/1#search=%22Noordewierweg%22 |
Verduurzaming gemeentelijk vastgoed | ||||||||||||
Scope | ||||||||||||
Gebouwen waarvan gemeente eigenaar is en die in gebruik zijn als maatschappelijke voorziening daar waar dat mogelijk is van het gas halen en zoveel als mogelijk CO2 (dus energie) besparen. Innovatieve werkwijze in bouwteam (de aannemer kiest samen met adviseurs en opdrachtgever het beste scenario) en na oplevering nog 3 jaar monitoring van energie prestaties. In principe: 60 gebouwen, 6 jaar en 6 aannemers. In 2022 heeft SRO opdracht gekregen om 12 gebouwen te verduurzamen. In 2023 is gekozen voor integrale aanpak en heeft succesvolle aanbesteding geleid tot contractering van 5 aannemers. Om de achterstand ten opzichte van de routekaart uit 2022 in te halen hebben alle aannemers meerdere gebouwen tegelijk in voorbereiding (versnellen). | ||||||||||||
Divers | ||||||||||||
![]() | 4. Voorbereiding (hoe uit te voeren) | |||||||||||
Het samenwerken in bouwteams en het versnellen door meer gebouwen tegelijkertijd in behandeling te nemen verloopt goed. Tot eind 2025 worden naar verwachting 25 gebouwen verduurzaamd opgeleverd (MFA, sport, welzijn en cultuur), waarvan vier gebouwen door netcongestie niet gasloos kunnen worden. Amersfoort heeft de Erfgoeddeal gewonnen en ontvangt cofinanciering van het Rijk voor onderzoek naar collectieve warmtekoude opslag voor monumentale binnensteden. | ||||||||||||
Totaal budget | 20.770 | 0 | 20.770 | |||||||||
Realisatie | 10.418 | 0 | 10.418 | |||||||||
Eventuele toelichting op subsidies | In veel gevallen is de toegekende DuMaVa subsidie verbonden aan voorwaarden en kan deze subsidie pas uitgekeerd worden wanneer een gebouw van het gas gaat. Door netcongestie is dit niet altijd mogelijk. RVO, de subsidie verlenende instantie, heeft nog geen uitspraak gedaan of afwijken van de voorwaarden mogelijk is. Dit betekent dat het innen van de subsidie mogelijk niet kan. | |||||||||||
Netcongestie. Het stroomnet voor grootverbruik aansluitingen is vol. Wijzigingen in aansluiting of introductie van terug leveren is niet mogelijk. Bij aansluitingen voor kleinverbruik zijn aanpassing in aansluitwaarde of terugleveren nog wel mogelijk. | Oplossingsruimte gebouwspecifiek in kaart brengen en verwerken in routekaart. Naar schatting is voor 1 op 5 gebouwen uitvoering in 2-fasen nodig. | |||||||||||
Prijsstijgingen. De routekaart is bijgewerkt naar prijspeil februari 2023. Met name de stijgende loonkosten zullen leiden tot stijgende bouwkosten. vervallen van DuMaVa subsidie door het niet kunnen realiseren van gasloze gebouwen. | Bezuinigen door investering in geld en opbrengst in CO2 kritisch te wegen ten opzichte van gebruik. Op basis van opgedane ervaring in reeds uitgevoerde projecten de resterende routekaart indexeren (februari 2025). Wat betreft DuMaVa: in overleg met RVO, de subsidieverstrekker. | |||||||||||
Scope afwijking. Uitbreiding van installaties door aanvullende eisen en wensen voor met name klimaatbeheersing leidt tot hoger energie verbruik en minder CO2 besparing. | Opties afwegen in QuickScan (vooropdracht voordat engineering van verduurzaming start) en bestuurlijk afstemmen. | ![]() | ||||||||||
Niet van toepassing. |
Stationsomgeving Noord | ||||||||||||
Scope | ||||||||||||
Fietskelder en herinrichting Piet Mondriaanplein, interwijk-verbinding, verbeterde entree van het stationsgebouw en aansluiting Wagenwerkplaats | ||||||||||||
Langs Eem en Spoor | ||||||||||||
![]() | 2. Definitie (wat) | |||||||||||
Financiën op oranje gezet, omdat de eerste signalen in de verkenning zijn dat een fietskelder van deze omvang substantieel meer gaat kosten dan de bijdrage van het Rijk groot is. | ||||||||||||
Totaal budget | 10.992 | 10.992 | 0 | |||||||||
Realisatie | 50 | 0 | 50 | |||||||||
Eventuele toelichting op subsidies | BO MIRT: dit gaat om een subsidie voor de realisatie van een fietskelder onder het Piet Mondriaanplein. Voorwaarde is dat start uitvoering uiterlijk 31-12-2027 plaatsvindt. Het gaat om een bedrag van € 11 miljoen ex BTW | |||||||||||
Bijdrage uit BOMIRT te weinig om fietskelder te realiseren | Meerdere varianten onderzoeken tijdens de verkenning. | |||||||||||
Geen dekking voor verlieslatende exploitatie | Alternatieven onderzoeken om exploitatie minder verlieslatend te maken en onderzoeken of exploitatie in eigen beheer soelaas biedt | |||||||||||
Niet kunnen voldoen aan de subsidievoorwaarde van BOMIRT om de realisatie van de fietskelder voor 31-12-2027 gestart te hebben, waardoor risico optreedt om een deel van de bijdrage kwijt te raken | Met Ministerie in gesprek over de definitie van start realisatie. Daar zit ruimte voor interpretatie en flexibiliteit. | |||||||||||
![]() | ||||||||||||
Grote vraag is of het budget van BO-MIRT toereikend is voor de investering in de fietskelder. Daarom worden in de verkenningsfase meerdere varianten onderzocht. |
Vathorst ontsluiting | ||||||||||||
Scope | ||||||||||||
Dit project ziet op de realisatie van een nieuwe ontsluitingsweg die Vathorst en de toekomstige ontwikkeling Bovenduist ontsluit op de N199 bij de op- en afrit van de A1 bij Bunschoten. Inclusief bijbehorende voorzieningen zoals een vrijliggend fietspad, bermen, waterberging en eventuele geluidvoorzieningen. Ook een ongelijkvloerse kruising met de Zevenhuizerstraat behoort tot de projectscope. | ||||||||||||
Vathorst | ||||||||||||
![]() | 3. Ontwerp (hoe) | |||||||||||
De projectorganisatie is inmiddels op orde en het project is in volle omvang inhoudelijk gestart. Vanwege de randvoorwaardelijkheid van de nieuwe weg voor de ontwikkeling van Bovenduist, blijft de factor 'tijd' een belangrijk aandachtspunt. De huidige planning voor dit project geeft een beeld dat de weg omstreeks 2029/2030 gerealiseerd kan zijn, mits de vertraging door externe factoren beperkt blijft. Het project bevindt zich momenteel in de ontwerpfase. In de komende periode worden noodzakelijke onderzoeken uitgevoerd, het ontwerptraject gestart en gesprekken gevoerd met grondeigenaren. Daarnaast wordt de aanbestedingsstrategie voor realisatie uitgewerkt en wordt een actuele begroting opgesteld. | ||||||||||||
Totaal budget | 9.402 | 9.402 | 0 | |||||||||
Realisatie | 1.054 | 973 | 81 | |||||||||
Eventuele toelichting op subsidies | VERDER-gelden, BOK2, BO-MIRT, cofinanciering Provincie Utrecht, Fietsplan, bijdrage grondexploitatie Bovenduist | |||||||||||
Uitwerking aansluiting nieuwe weg / N199 / A1 vraagt meer tijd, brengt hogere kosten met zich mee en is afhankelijk van medewerking Rijkswaterstaat | Samenwerking met Rijkswaterstaat op dit onderwerp intensiveren, duidelijke afspraken over proces/voortgang/verantwoordelijkheden | |||||||||||
Technische uitwerking tunnel Zevenhuizerstraat vraagt meer tijd en brengt hogere kosten met zich mee door aanwezige bebouwing, gasleiding en situering naast voormalige vuilstort (met grondwatersysteem) | Technische uitwerking opstarten, de juiste expertise betrekken, afstemming met Renewi en Gasunie | |||||||||||
Grondwerving loopt vertraging op doordat niet tot minnelijke overeenstemming kan worden gekomen | Vroegtijdige afstemming met grondeigenaren, start minnelijke verwerving, uitwerken verwervingsstrategie | ![]() | ||||||||||
Dit project bevindt zich in de ontwerpfase en er wordt gewerkt aan een actuele begroting. Om deze reden zijn de risico's nog niet gekwantificeerd. Dit wordt opgepakt in de loop van 2025. |
Fietskelder station voorzijde | ||||||||||||
Scope | ||||||||||||
Bij het Station Amersfoort CS heeft ProRail een capaciteitstekort voor fietsparkeerplaatsen op het Stationsplein geconstateerd. Teneinde de capaciteit aan en de kwaliteit van fietsparkeerplaatsen te vergroten wenst ProRail een bewaakte bebouwde fietsenstalling in een nieuwe kelder onder het Stationsplein te realiseren voor circa 2600 fietsparkeerplaatsen Na het realiseren van de Nieuwe Fietsenstalling zullen de fietsparkeerplaatsen op het maaiveld van het Stationsplein komen te vervallen, de bestaande Fietsenstalling onder het gebouw ‘De Conducteur’ zal in stand blijven. | ||||||||||||
Langs Eem en Spoor | ||||||||||||
![]() | 4. Voorbereiding (hoe uit te voeren) | |||||||||||
POK is getekend. Aanbesteding is gestart. Perceel grond verkocht van Gemeente Amersfoort aan NS. Kelder wordt daardoor gebouwd op grond van NS. Niet alle risico's zijn beheerst. Het BTW risico bestaat nog. Wel zijn er beheersmaatregelen getroffen voor het BTW risico. Het financiële risico (onvoldoende budget) bestaat ook nog. Na de aanbesteding in q1 2025 is duidelijk wat de bijdrage van de gemeente voor deze ontwikkeling moet zijn. Op basis van ramingen van ProRail past het net of een klein te kort en in het meest negatieve scenario komen we 3 miljoen te kort. | ||||||||||||
Totaal budget | 7.573 | 0 | 7.573 | |||||||||
Realisatie | 3.643 | 0 | 3.643 | |||||||||
Eventuele toelichting op subsidies | Verder, Beter benutten | |||||||||||
Vertraging: | Twee wekelijks contact over voortgang. Franse eigenaar vraagt een actueel rapport. Opdracht voor actualisatie is 16 mei 2024 verstrekt aan Troostwijk | |||||||||||
Onvoldoende budget: | Stijgpunt worden meegenomen in de aanbesteding. | |||||||||||
Mindere uitstraling / kwaliteit: | Aanvullende budgetten zoeken | ![]() | ||||||||||
De voorbereiding en uitvoering van het verleggen van kabels en leidingen is opgestart. Verlegging zal plaatsvinden in de zomer van 2025. Aanbesteding van de fietskelder is in november 2024 gepubliceerd door ProRail. Gunning zal plaats kunnen vinden eind q1 2025. |
Vathorst Bovenduist | ||||||||||||
Scope | ||||||||||||
De definitiefase voor de totstandkoming van de wijk Bovenduist. Er wordt een ontwikkelkader met uitvoeringsparagraaf (inclusief grondexploitatie en samenwerkingsafspraken) en een MER opgesteld. Deze fase wordt afgesloten met een raadsbesluit op de genoemde onderdelen. Dit wordt medio 2025 verwacht. De ontwikkeling van de wijk Vathorst-Bovenduist staat niet op zichzelf. Het project Vathorst- Bovenduist is een onderdeel van de afronding van het stadsdeel Vathorst. Het project Vathorst-Bovenduist bevat alles t.b.v. de realisatie van woningen en bedrijventerrein binnen het plangebied behalve de ontsluitingsweg, wel afstemming over de inpassing van de ontsluitingsweg. Er zijn raakvlakken met enkele andere projecten binnen Vathorst op inhoudelijk en financieel gebied en qua planning. | ||||||||||||
Vathorst | ||||||||||||
![]() | 2. Definitie (wat) | |||||||||||
scope: er worden locatieonderzoeken verricht voor een aantal functies waarbij ook naar Bovenduist wordt gekeken. Deze maken nog geen onderdeel uit van de scope. Geld: de plankosten met betrekking tot externe adviseurs vallen iets hoger uit dan geraamd, nog binnen budget. Tijd: er is een paar weken vertraging door discussie over kavelgrootte en parkeren. | ||||||||||||
Totaal budget | 1.250 | 0 | 1.250 | |||||||||
Realisatie | 845 | 0 | 845 | |||||||||
Eventuele toelichting op subsidies | Voor deze fase zijn er geen subsidies. Voor de uitvoering is een BOMIRT subsidie verkregen. | |||||||||||
Het behalen van de beoogde planning voor zowel de weg als de woningbouwontwikkeling van Bovenduist is essentieel om te voldoen aan de voorwaarden van de BOMIRT subsidie. Een van de voorwaarden is dat in Bovenduist uiterlijk in 2030 is gestart met de bouw van 1.250 woningen. Voor Bovenduist is een bijdrage van € 9,3 miljoen verkregen om de nieuw te realiseren verbindingsweg op de A1 te kunnen realiseren. | Goede afstemming met planning weg, in concept grex uitgangspunten betaalbaarheid en planning opgenomen. | |||||||||||
De financiële haalbaarheid van de totale ontwikkeling is een risico, mede gezien de oude afspraken en de huidige economische en maatschappelijke situatie. Daarnaast is het woningaantal van 3.300 woningen (grote dichtheid) een risico voor de financiële haalbaarheid. Bij een hoger woningaantal dan 3.000 zijn er aanvullende kosten in de grondexploitatie. Het gaat om extra kosten voor de aanleg van openbaar groen en gebouwd parkeren. Daarnaast zijn er extra risico’s. Het is onzeker of de investering in plekken voor deelauto’s uit de exploitatie van deze auto’s betaald kan worden. | Zo snel mogelijk overeenstemming krijgen over oude afspraken. Rekenen en tekenen, consequenties van ambities/ keuzes voorleggen aan de raad. Intensief de ontwikkelingen volgen en consequenties in beeld blijven brengen. | |||||||||||
Ambitiestapeling: een risico voor de haalbaarheid van het plan is het stapelen van ambities. Het programmatische uitgangspunt van de gemeente (35%sociaal, percentage voor de middenhuur, betaalbaarheid) legt een behoorlijke druk op de financiën, nog zonder invulling te geven aan ambities op het gebied van duurzaamheid en mobiliteit. | Rekenen en tekenen, consequenties van ambities/ keuzes voorleggen aan de raad. Intensief de ontwikkelingen volgen en consequenties in beeld blijven brengen. | ![]() | ||||||||||
Niet van toepassing. |
Locatieonderzoek Islamitische begraafplaats | ||||||||||||
Scope | ||||||||||||
Uitwerking van een locatie bij de Bunschoterstraat ten behoeve van een islamitische begraafplaats. | ||||||||||||
Divers | https://www.amersfoort.nl/islamitische-begraafplaats | |||||||||||
![]() | 2. Definitie (wat) | |||||||||||
Uitvoering van de kosten verloopt volgens planning. Doordat de koopovereenkomsten nog niet zijn gesloten, kunnen plankosten nog niet in rekening worden gebracht bij IBA. Dit is een aandachtspunt. | ||||||||||||
Totaal budget | 1.550 | 1.165 | 1.275 | |||||||||
Realisatie | 537 | 0 | 537 | |||||||||
Eventuele toelichting op subsidies | NVT | |||||||||||
Planning wordt niet gehaald. | Samenwerkingsverband goed op de hoogte stellen, prioriteit helder houden bij projectteam en stakeholders, keuzes maken in wat nog wel en wat niet meer doen. | |||||||||||
Weerstand uit omgeving op de uitwerking van de locatie. | Verwachtingsmanagement. Zorgvuldige communicatie over oa status van documenten, en te volgen (participatie) procedures. | ![]() | ||||||||||
Op 11 juni vond de zitting Hoger beroep plaats in het kader van de voorgenomen aan- en verkoop van gronden. Op 24 juli 2024 ontving de gemeente het vonnis van de rechter. Hierin is de gemeente volledig in het gelijk is gesteld. Dit betekent dat de gemeente over kan gaan tot het sluiten van de koopovereenkomsten voor de grond. Daarnaast vervolgen wij het proces voor de ruimtelijke uitwerking. Eerdere besluitvorming: - Raadsbesluit kaderstellende notitie 17 december 2024 https://amersfoort.notubiz.nl/document/14968870/1?connection_type=1&connection_id=8918676 - Raadsbesluit locatievoorstel d.d. 19 december 2023 https://amersfoort.notubiz.nl/document/13651240/1 |
Grootschalige opwek/ ondersteunen windpark Isselt | ||||||||||||
Scope | ||||||||||||
Het project Wind op Isselt past in de doelstellingen voor CO2-reductie en lokale opwekking van duurzame energie zoals vastgelegd in het Coalitieakkoord en afgesproken in de RES (regionale energiestrategie). In dit project wordt grootschalige opwek van hernieuwbare energie gestimuleerd door het ondersteunen van de ontwikkeling van twee windturbines op industrieterrein Isselt.Eén van de windturbines is voorzien op de RWZI, de andere op het gemeentelijke gebied van de TOP-locatie. Er wordt uitgegaan van een tweetal windturbines met een tiphoogte van maximaal 242,5 meter. Nadere specificaties zullen t.z.t. in de omgevingsvergunning worden opgenomen en zijn mede afhankelijk van de toekomstige marktsituatie, wettelijke normen en de gesprekken met de omgeving.Binnen dit gemeentelijk project gaat het om de ruimtelijke procedure en het politiek-bestuurlijke besluitvormingsproces. Daarnaast is de TOP-locatie gemeentelijk eigendom waarbij het uitgangspunt is deze grond in opstal uit te geven. Vanwege het Didam-arrest was de gemeente tijdelijk trekker/initiatiefnemer van het project en mede in dat kader in de lead voor de communicatie- en participatieaanpak (via een omgevingsadviesraad) en het deels voorbereiden van het te nemen ruimtelijk besluit (na vaststelling uitwerkingsvoorstel). Er is een openbare inschrijvingsprocedure gedaan in verband met de uitgifte van de grond. Resultaat van deze openbare inschrijvingsprocedure is een ontwikkelaar van de windturbines (Renewable Energy Factory; bekend gemaakt begin 2025). De ontwikkelaar gaat aan tafel bij de omgevingsadviesraad en zal uiteindelijk de vergunning aanvragen (2025). | ||||||||||||
Energietransitie | ||||||||||||
![]() | 3. Ontwerp (hoe) | |||||||||||
Op 3 september 2024 is gestart met de openbare inschrijvingsprocedure voor de gronduitgifte. Hierin is samen opgetrokken met het Waterschap Vallei en Veluwe, die in een verklaring heeft aangegeven op welke wijze zij de locatie op de RWZI beschikbaar stelt voor het plaatsen van één windturbine. De ontwikkelaar is Renewable Energy Factory geworden. De ontwikkelaar zal zich vanaf begin 2025 gaan voorbereiden op de vergunningsaanvraag.De participatie loopt via een omgevingsadviesraad (OAR). Zij komen elke 5 weken bijeen en zijn nu een jaar onderweg. De OAR zal voor 1 juli 2025 een omgevingsconvenant opleveren, waarin zij de afspraken met de ontwikkelaar vastleggen. De OAR organiseert kennissessies om zo inzichtelijk te krijgen wat hun wensen zijn voor de afspraken met de ontwikkelaar. De concept nieuwe landelijke normen voor windturbines zijn eind 2023 gepubliceerd. Inmiddels is bekend geworden dat de definitieve normen nog op zich zullen laten wachten. De verwachte ingangsdatum van de nieuwe normen was 1 juli 2025, maar dit is tot nader order uitgesteld. De overbruggingsregeling die al bestond voor windparken van 3 of meer windturbines blijft van kracht. We onderzoeken wat dit planologisch en juridisch betekent voor Wind op Isselt, een project van 2 windturbines. | ||||||||||||
Totaal budget | 0 | 0 | 0 | |||||||||
Realisatie | 386 | 386 | 0 | |||||||||
Eventuele toelichting op subsidies | Alle uitgaven voor dit project worden gedekt uit het uitvoeringsbudget van het programma Energietransitie. Er is geen startbudget toegekend aan Wind op Isselt. Wel worden de kosten voor ambtelijke inzet grotendeels gedekt uit de CDOKE-gelden. Tot nu toe is € 386.824 uitgegeven (vanaf 2019). Dit alles is exclusief interne uren, maar inclusief ruimtelijke onderzoeken en externe inhuur ten behoeve van OAR en gronduitgifte. Er worden kosten verhaald (€ 449.970) via de kostenverhaalbijdrage in de anterieure overeenkomst met de ontwikkelaar. | |||||||||||
Conceptnormen in huidige vorm blijven bestaan, waarbij de afstandsnorm een zware motivering tot afwijken vergt van de ontwikkelaar. | Inzicht krijgen in de mogelijke motivering in het kader van de vergunningverlening en eventueel externe kennis inhuren. | |||||||||||
Windturbines blijven een beladen onderwerp. We zien dat het project de nodige maatschappelijke reuring veroorzaakt en persaandacht krijgt. | Er is een gedegen communicatie- en participatieaanpak opgesteld. Daarin is weergegeven hoe hier mee om te gaan. De omgevingsadviesraad is een manier om omwonenden en belanghebbenden veel invloed te geven. | |||||||||||
Het is een complex ruimtelijk project en staat onder invloed van landelijke maatschappelijke discussie en ontwikkelingen die ook weerslag hebben op het lokale proces waardoor het tijdsintensief is. | In goede samenhang met andere projecten en zorgvuldig en proactief over het project communiceren. Daarnaast is er veel contact met belanghebbenden via de omgevingsadviesraad. | |||||||||||
Nieuwe positie op grond waterschap vereist een update van de milieuonderzoeken. | Een eerste scan is gedaan naar de nieuwe posities en het lijkt niet tot andere conclusies te leiden. In het kader van voorbereiding vergunning wordt de nieuwe positie RWZI meegenomen in de updates van de onderzoeken. | |||||||||||
Wind op Isselt is het eerste windproject binnen gemeente Amersfoort. Bovendien is de rol van de gemeente (tijdelijk) veranderd naar die van initiatiefnemer. Voor zowel de aansturende als de uitvoerende collega’s van het project op verschillende disciplines is het onderwerp ‘windenergie’ relatief nieuw. | Naast het inschakelen van externe kennis waar nodig, komt het bredere interne projectteam maandelijks bijeen. Aanvullend wellicht nodig/mogelijk de RUD financieren om kennis in te huren. | ![]() | ||||||||||
- Link naar raadsvoorstel en -besluit Uitwerkingsvoorstel Wind op Isselt d.d. 28 mei 2024: https://amersfoort.notubiz.nl/document/14209931/1/Raadsvoorstel+en+-besluit+Uitwerkingsvoorstel+Wind+op+Isselt- Link naar Uitwerkingsvoorstel d.d. 28 mei 2024: https://amersfoort.raadsinformatie.nl/document/14155507/1 - Link naar Collegebericht Start openbare selectieprocedure voor de gronduitgifte Wind op Isselt, sept. 2024: https://amersfoort.notubiz.nl/modules/8/Collegeberichten/968548 - Link naar Collegebericht Gunningsbeslissing openbare inschrijvingsprocedure Wind op Isselt, dec. 2024: https://amersfoort.notubiz.nl/modules/8/Collegeberichten/996986- Link naar Collegebericht Ontwikkelaar bekend, jan. 2025: https://amersfoort.notubiz.nl/modules/8/Collegeberichten/1010042 |
Zwembad Hoogland | ||||||||||||
Scope | ||||||||||||
Vertraging in tijd van het project wordt veroorzaakt door onderzoek naar een 4e scenario en extra tijd die nodig is om verschillende locaties in Hoogland verder te onderzoeken. Door bovenstaande is de tijdsplanning van het project verklaarbaar verschoven. | ||||||||||||
Voorzieningen | ||||||||||||
![]() | 4. Voorbereiding (hoe uit te voeren) | |||||||||||
Na besluitvorming over de locatiekeuze volgen we voor dit project de processtappen voor de meest-complexe ruimtelijke projecten zoals beschreven in de participatiegids: kaderstellende notitie, uitwerkingsplan, omgevingsplan en ontwerp. Dit zal naar verwachting in Q1 2025 leiden tot een integraal raadsvoorstel inclusief kredietaanvraag en dekkingsvoorstel. De oorspronkelijke planning voor college- en raadsvoorstel van november 2023 is verplaatst naar mei/juni 2024 voor een principe locatiekeuze en een integraal voorstel naar Q1 2025. | ||||||||||||
Totaal budget | 300 | 0 | 300 | |||||||||
Realisatie | 315 | 0 | 315 | |||||||||
Eventuele toelichting op subsidies | ||||||||||||
Uitloop tijdsplanning door verder onderzoek en tussenstap besluitvorming voorkeurslocatie (mei/juni 2024). | Tussenbesluit raad voorkeurslocatie in juni 2024.raad voor nieuwbouw en voorbereidingskrediet. Overleg/afstemming met bestuur MIA over voorkeurslocatie.. | |||||||||||
Vinden locatie nieuw zwembad binnen Hoogland is geen sinecure. \verder onderzoek naar voorkeurslocatie kan tot gevolg hebben dat locatie toch niet haalbaar/wenselijk is en zoeken naar nieuwe locatie meer tijd/geld kost. | In uitgevoerd locatieonderzoek zijn 4 andere locatie in beeld gebracht. Bij afvallen voorkeursscenario kan relatief snel een alternatieve locatie verder worden onderzocht. | |||||||||||
Weerstand bij gebruikers en inwoners bij locatie MIA/Schothorsterpark. | Transparante informatievoorziening en zorgvuldige en intensieve participatie van belanghebbenden en vervolg locatieonderzoek en de hieraan gekoppelde overlegmomenten en besluitvorming. | |||||||||||
Extra kosten locatieonderzoek en/of participatietraject kunnen druk op projectbudget verhogen. | Monitoring projectbudget/voorbereidingskrediet | ![]() | ||||||||||
Fietsveilig Westzijde Amersfoort | |||||||||
Scope | |||||||||
In het coalitieakkoord 2022-2026 is opgenomen dat wordt gestopt met de Westelijke Ontsluiting maar dat wordt doorgegaan met diverse verbeteringen voor fietsers, voetgangers en de hulpdiensten.De tekst uit het coalitieakkoord is vervolgens vertaald naar een set maatregelen die op 14 maart 2023 door het college zijn vrijgegeven voor inspraak. De inspraak over de maatregelen heeft vervolgens geleid tot het raadsbesluit van 23 april 2024 waarin besloten is dat het project in drie aparte deelprojecten uiteen valt, noord, midden en zuid. | |||||||||
Verkeer | |||||||||
![]() | 1. Initiatief (idee) | ||||||||
De financiering van Fiets Veilig Westzijde Amersfoort maakt onderdeel uit van de BO-MIRT afspraken. De rijksbijdrage en de gemeentelijke bijdrage zijn geregeld. De provinciale bijdrage nog niet, de provincie verbindt de haar bijdrage aan de BO-MIRT projecten aan de afronding van de Westelijke Ontsluiting. De provincie en de gemeente hebben afspraken gemaakt over de financiële afronding van de Westelijke Ontsluiting. Een belangrijk punt was daarbij de eindafrekening met de nutsbedrijven, dat heeft langer geduurd van voorzien maar is eind 2024 afgerond. De eindafrekening met de provincie gebeurt via de jaarrekening, vooruitlopend daarop is een aanbiedingsbrief voor de eindafrekening naar de provincie gestuurd. Naar verwachting neemt de provinciale staten voor de zomer een besluit over de bijdrage aan de BO- MIRT afspraken. Zoals in het raadsbesluit van 23 april 2024 is aangegeven bedraagt de provinciale bijdrage 8,1 miljoen.De bijdrage kan niet achteraf aan projecten worden toegekend, dat betekent dat de drie Fiets Veilig projecten pas in uitvoering kunnen gaan na het provinciale besluit over de co-financiering.Voor de delen noord en zuid zijn de voorbereidende werkzaamheden gestart. Voor deel midden wordt momenteel een quickscan uitgevoerd naar een mogelijke voorkeursoplossing. | |||||||||
Totaal budget | 32.500 | 24.400 | 0 | ||||||
Realisatie | 0 | 0 | 0 | ||||||
Eventuele toelichting op subsidies | 32,5 miljoen wordt door het Rijk gedekt, 8,1 miljoen door de gemeente en 8,1 miljoen door de provincie. De rijksbijdrage en de gemeentelijke bijdrage zijn gedekt. |