Wat hebben we bereikt?
Programma Bestuur | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Wat hebben we bereikt? | ||||||||
We zijn een dienstverlenende overheid. | ||||||||
Toelichting: | ||||||||
We zetten de inwoner centraal waarbij naast de regels en standaardprocessen ook kundig maatwerk mag worden verwacht. Dat vraagt om een open en flexibele manier van werken met oog voor de menselijke maat, gebaseerd op wederzijds vertrouwen. In onze dienstverlening zijn we betrouwbaar: inwoners en bedrijven weten wat ze aan ons hebben. | ||||||||
Wat hebben we daarvoor gedaan? | ||||||||
| ||||||||
Toelichting: | ||||||||
We zetten de inwoner centraal waarbij naast de regels en standaardprocessen ook kundig maatwerk mag worden verwacht. Dat vraagt om een open en flexibele manier van werken met oog voor de menselijke maat, gebaseerd op wederzijds vertrouwen. In onze dienstverlening zijn we betrouwbaar: inwoners en bedrijven weten wat ze aan ons hebben. | ||||||||
Hoe hebben we dit doel gemeten? | ||||||||
% telefonische bereikbaarheid 14033 Klant Contact Centrum (KCC) | ||||||||
Realisatie cijfers | Streefcijfers | |||||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2024 | |||
78 | 80 | 66 | 82 | 85,00000 | 85 | |||
Bron: | KCC/KCS | |||||||
Toelichting: | De telefonische bereikbaarheid is het aantal opgenomen telefoongesprekken afgezet tegen het aantal binnengekomen telefoongesprekken. In 2022 daalde de telefonische bereikbaarheid mede door onderbezetting als gevolg van personeelsverloop en ziekte. Ook kwamen er veel extra vragen over energietoeslag en de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne. In 2024 is nieuwe KCC software geïnstalleerd waardoor inkomende gesprekken nu beter en slimmer worden doorgezet op het KCC met een betere bereikbaarheid als gevolg. | |||||||
We zijn een transparante overheid | ||||||||
Toelichting: | ||||||||
Als gemeente zijn we transparant en open voor iedereen. Dat betekent in de eerste plaats dat we helder zijn over wat we doen en waarom. Daarover communiceren we in heldere en begrijpelijke taal. We communiceren inclusief en zoveel mogelijk op B1 taalniveau. Als transparante overheid werken we ook aan het beter opslaan en openbaar maken van overheidsinformatie. Voor nu en in de toekomst. Dit is belangrijk voor een gezonde democratie. Onze gemeente functioneert zo beter en burgers, journalisten en volksvertegenwoordigers kunnen onze gemeente op deze manier goed controleren. Wij maken daarom zoveel mogelijk informatie openbaar: op eigen initiatief en op verzoek. Tegelijkertijd gaat de wens en ambitie om transparant te zijn niet altijd goed samen met toegankelijkheid en heel specifiek de toegankelijkheidseisen voor overheidswebsites. Vanuit transparantie willen we de informatie die we hebben beschikbaar maken, vanuit toegankelijkheidswetgeving kan en mag dat niet in de vorm van documenten op onze website. Dat komt omdat zowel het moeten openen als de vaak beperkte voorleesbaarheid van documenten maken dat niet iedereen informatie in deze vorm tot zich kan nemen. Dit maakt dat we ons bijvoorbeeld beperken tot een uitgeschreven samenvatting in plaats van een document te delen. | ||||||||
Wat hebben we daarvoor gedaan? | ||||||||
| ||||||||
Toelichting: | ||||||||
Als gemeente zijn we transparant en open voor iedereen. Dat betekent in de eerste plaats dat we helder zijn over wat we doen en waarom. Daarover communiceren we in heldere en begrijpelijke taal. We communiceren inclusief en zoveel mogelijk op B1 taalniveau. Als transparante overheid werken we ook aan het beter opslaan en openbaar maken van overheidsinformatie. Voor nu en in de toekomst. Dit is belangrijk voor een gezonde democratie. Onze gemeente functioneert zo beter en burgers, journalisten en volksvertegenwoordigers kunnen onze gemeente op deze manier goed controleren. Wij maken daarom zoveel mogelijk informatie openbaar: op eigen initiatief en op verzoek. Tegelijkertijd gaat de wens en ambitie om transparant te zijn niet altijd goed samen met toegankelijkheid en heel specifiek de toegankelijkheidseisen voor overheidswebsites. Vanuit transparantie willen we de informatie die we hebben beschikbaar maken, vanuit toegankelijkheidswetgeving kan en mag dat niet in de vorm van documenten op onze website. Dat komt omdat zowel het moeten openen als de vaak beperkte voorleesbaarheid van documenten maken dat niet iedereen informatie in deze vorm tot zich kan nemen. Dit maakt dat we ons bijvoorbeeld beperken tot een uitgeschreven samenvatting in plaats van een document te delen. | ||||||||
Hoe hebben we dit doel gemeten? | ||||||||
Het proces afhandeling Woo verzoeken is via een lean traject digitaal geoptimaliseerd. Daarnaast is in 2024 een dashboard ontwikkeld waardoor meer inzicht wordt gecreëerd in de aantallen binnengekomen en afgehandelde Woo verzoeken. De doorontwikkeling van dit dashboard staat voor 2025 op de planning na de ingebruikname van het nieuwe zaakssysteem, omdat het huidige systeem daar geen mogelijkheden toe biedt. Daarna kan hopelijk gemonitord worden welke Woo verzoeken binnen de wettelijke afhandeltermijn zijn afgehandeld. We verwachten vanaf 2025 een indicator op te kunnen nemen. | ||||||||
We zijn een verbindende overheid | ||||||||
Toelichting: | ||||||||
Als gemeente werken we actief samen met de stad om Amersfoort een prettige stad voor iedereen te laten zijn. We zijn zowel bestuurlijk als ambtelijk structureel in gesprek met en zichtbaar aanwezig in de wijken. De wijkwethouder en de burgemeester spelen hierin een centrale rol. Daarnaast hebben we in elk gebied netwerken met bewoners, ondernemers en samenwerkingspartners, zoals de kernteams en de burgerraad (in ontwikkeling). Via die netwerken halen we proactief signalen en behoeften op. We nodigen uit tot initiatieven en denken graag mee over de mogelijkheden om deze te realiseren. Bij het maken van plannen en voorbereiden van besluiten vragen we inbreng van omwonenden en andere belanghebbenden. Dit doen we om betere plannen te maken en zorgvuldige besluiten te kunnen nemen, waarin belangen kunnen worden afgewogen. Per project of vraagstuk kan de mate van invloed van belanghebbenden anders zijn. We zijn bij de start en uitnodiging helder over wat we van mensen vragen en wat zij van ons kunnen verwachten. | ||||||||
Wat hebben we daarvoor gedaan? | ||||||||
| ||||||||
Toelichting: | ||||||||
Als gemeente werken we actief samen met de stad om Amersfoort een prettige stad voor iedereen te laten zijn. We zijn zowel bestuurlijk als ambtelijk structureel in gesprek met en zichtbaar aanwezig in de wijken. De wijkwethouder en de burgemeester spelen hierin een centrale rol. Daarnaast hebben we in elk gebied netwerken met bewoners, ondernemers en samenwerkingspartners, zoals de kernteams en de burgerraad (in ontwikkeling). Via die netwerken halen we proactief signalen en behoeften op. We nodigen uit tot initiatieven en denken graag mee over de mogelijkheden om deze te realiseren. Bij het maken van plannen en voorbereiden van besluiten vragen we inbreng van omwonenden en andere belanghebbenden. Dit doen we om betere plannen te maken en zorgvuldige besluiten te kunnen nemen, waarin belangen kunnen worden afgewogen. Per project of vraagstuk kan de mate van invloed van belanghebbenden anders zijn. We zijn bij de start en uitnodiging helder over wat we van mensen vragen en wat zij van ons kunnen verwachten. | ||||||||
Hoe hebben we dit doel gemeten? | ||||||||
% Amersfoorters dat vindt dat de gemeente weinig aandacht heeft voor problemen in de eigen buurt | ||||||||
Realisatie cijfers | Streefcijfers | |||||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2024 | |||
26 | 26 | |||||||
Bron: | ||||||||
Toelichting: | We brengen in beeld welke concrete resultaten we behalen (output). Dat doen we door te kijken naar het percentage Amersfoorters dat aangeeft dat de gemeente Amersfoort weinig aandacht heeft voor problemen in de eigen buurt (outcome). Percentage Amersfoorters dat aangeeft dat de gemeente Amersfoort weinig aandacht heeft voor problemen in de eigen buurt. Het doel is om dit percentage te laten dalen. Dit cijfer komt uit de tweejaarlijkse Monitor Leefbaarheid en Veiligheid. Het volgende cijfer (2025) wordt in het voorjaar van 2026 beschikbaar. Het betreft hier een cijfer gebaseerd op een steekproef. | |||||||
We zijn een samenwerkende overheid | ||||||||
Toelichting: | ||||||||
De komende jaren bouwen wij de goede relaties met omliggende gemeenten (de regio Amersfoort), de stad en provincie Utrecht, het Rijk en de Metropoolregio Utrecht (MRU) verder uit. We delen tenslotte dezelfde opgaven, zijn sterk met elkaar verbonden en hebben elkaar nodig om investeringen aan te trekken. Dat kan betekenen dat we op verschillende vraagstukken in diverse verbanden samenwerken: naast de al genoemde samenwerkingsverbanden als de Metropoolregio Utrecht (MRU) ook de VNG en de G40. Naast het feit dat samenwerking met anderen noodzakelijk is vanuit een inhoudelijk oogpunt is het punt van schaalgrootte in de samenwerking met het Rijk steeds belangrijker; om de opgaven in de stad te realiseren is (inter)regionale samenwerking en lobby voor het aantrekken van financiële middelen van buiten onmisbaar geworden. | ||||||||
Wat hebben we daarvoor gedaan? | ||||||||
| ||||||||
Toelichting: | ||||||||
De komende jaren bouwen wij de goede relaties met omliggende gemeenten (de regio Amersfoort), de stad en provincie Utrecht, het Rijk en de Metropoolregio Utrecht (MRU) verder uit. We delen tenslotte dezelfde opgaven, zijn sterk met elkaar verbonden en hebben elkaar nodig om investeringen aan te trekken. Dat kan betekenen dat we op verschillende vraagstukken in diverse verbanden samenwerken: naast de al genoemde samenwerkingsverbanden als de Metropoolregio Utrecht (MRU) ook de VNG en de G40. Naast het feit dat samenwerking met anderen noodzakelijk is vanuit een inhoudelijk oogpunt is het punt van schaalgrootte in de samenwerking met het Rijk steeds belangrijker; om de opgaven in de stad te realiseren is (inter)regionale samenwerking en lobby voor het aantrekken van financiële middelen van buiten onmisbaar geworden. | ||||||||
Hoe hebben we dit doel gemeten? | ||||||||
Voor dit doel is er geen indicator. | ||||||||
We zijn een effectieve overheid | ||||||||
Toelichting: | ||||||||
Onze bedrijfsvoering is erop gericht om de opgaven in de stad optimaal te ondersteunen. Het uitgangspunt is een duurzame bedrijfsvoering met aandacht voor een goede inzet van mensen en (digitale) middelen en de klimaatimpact van onze organisatie. We zorgen er daarom voor dat wij een aantrekkelijk werkgever zijn voor alle medewerkers met ruime ontwikkelmogelijkheden, effectieve vormen van samenwerking, aandacht voor duurzame inzetbaarheid, en een goede werkplek. We zetten digitalisering in om bij te dragen aan de uitvoering van opgaven in de stad. | ||||||||
Wat hebben we daarvoor gedaan? | ||||||||
| ||||||||
Toelichting: | ||||||||
Onze bedrijfsvoering is erop gericht om de opgaven in de stad optimaal te ondersteunen. Het uitgangspunt is een duurzame bedrijfsvoering met aandacht voor een goede inzet van mensen en (digitale) middelen en de klimaatimpact van onze organisatie. We zorgen er daarom voor dat wij een aantrekkelijk werkgever zijn voor alle medewerkers met ruime ontwikkelmogelijkheden, effectieve vormen van samenwerking, aandacht voor duurzame inzetbaarheid, en een goede werkplek. We zetten digitalisering in om bij te dragen aan de uitvoering van opgaven in de stad. | ||||||||
Hoe hebben we dit doel gemeten? | ||||||||
Voor dit doel is er geen indicator. |